Oborové aktuality – Respiforum
Zdravotní gramotnost u pacientů s respiračním onemocněním – jak mohou sestry pomoci zlepšit současnou situaci
21. 6. 2024Ve 21. století by zdravotní péče měla být snadno dostupná všem členům společnosti bez ohledu na jejich socioekonomický status. Zdravotní gramotnost – míra, do jaké jsou jednotlivci schopni získávat, zpracovávat a chápat základní informace o zdraví – je nezbytným předpokladem pro úspěšnost léčby a zároveň jednotlivcům umožňuje řídit své vlastní zdraví, pohodu a péči.1 Sestry hrají klíčovou roli při překonávání rozdílů ve zdravotní gramotnosti, a tím pomáhají zlepšovat výsledky všech členů společnosti.2
Na celém světě je prevalence chronických onemocnění na vzestupu; respirační onemocnění, jako je astma a CHOPN, patří mezi jedny z nejčastějších. Lidé žijící s těmito nemoci musí získat, pochopit a aplikovat informace potřebné k dodržování komplexních léčebných plánů, a proto je nutná odpovídající zdravotní gramotnost, aby mohli své nemoci zvládat na každodenní bázi.1
Eduklační brožury a jiné vzdělávací pomůcky jsou však často složité, plné žargonu a jejich interpretace může být náročná. Důsledky nepochopení informací mohou být závažné – špatná zdravotní gramotnost je spojena s řadou nepříznivých výsledků, včetně špatného celkového zdravotního stavu, zvýšeného počtu hospitalizací a zkrácení průměrné délky života.3
Posílení postavení pacienta je klíčové pro to, aby se těmto důsledkům předešlo; díky důkladnému pochopení podstaty nemoci se pacienti s chronickými respiračními onemocněními mohou účinně menežovat samy.1 Zdravotní gramotnost samozřejmě nevyplývá pouze z vlastností jednotlivce (jako jsou kognitivní schopnosti nebo celková gramotnost), ale je spíše výsledkem spolupráce mezi pacienty a jejich poskytovateli zdravotní péče. Optimální komunikační dovednosti zdravotnických pracovníků a snadnější přístup k informacím mohou zlepšit úroveň znalostí pacientů, a tím zlepšit jejich léčební výsledky.4
V rámci systémů zdravotní péče v celé Evropě mají sestry podmínky k tomu, aby usnadnily častou komunikaci s pacienty, která je nezbytná pro jejich podporu při provádění pozitivních změn v jejich celkové pohodě.5 Maximalizace dopadu každé interakce s pacienty s cílem podpořit zdravotní gramotnost a zajistit porozumění by proto mělo být rutinní součástí ošetřovatelské praxe.5
V souvislosti s pacienty s chronickým respiračním onemocněním je zlepšení zdravotní gramotnosti jednotlivce spojeno s řadou lepších výsledků. Například zajištění komplexního porozumění léčbě onemocnění u pacientů s CHOPN a astmatem může vést ke zlepšení adherence k medikaci, zapojení samotného pacienta do léčebných plánů a správnému používání inhalátorů.4
Jak mohou sestry překlenout komunikační propast mezi lékaři a pacienty ?
Potřeby každého jednotlivce jsou jedinečné. Úroveň gramotnosti, komunikační preference a předchozí zkušenosti se mohou lišit a identifikace překážek optimálního porozumění je nezbytná. Pro sestry pracující v oblasti respirační péče existuje několik jednoduchých praktických opatření, která lze podniknout, aby bylo zajištěno porozumění informacím, jako například:5,7
- Veďte jasné, stručné a uměřené rozhovory s pacienty, používejte zjednodušený jazyk a v případě potřeby se vyhýbejte zkratkám
- Identifikujte a rozvíjejte existující úroveň porozumění dané osoby s ohledem na různé jazykové a edukační bariéry
- Vraťte se zpět, abyste porozuměli novým informacím; V případě potřeby informace zopakujte
- Zajistěte, aby se vaši pacienti cítili pohodlně, a povzbuďte je, aby se ptali na otázky týkající se jejich péče
Poskytovatelé zdravotní péče by měli zajistit, aby pacienti obdrželi dostatečné inofmrace k provádění všech úkolů, které se od nich v rámci léčby jejich onemocnění vyžadují. Implementace jednoduchých komunikačních strategií, jako jsou výše uvedené, do ošetřovatelské praxe může pomoci podpořit lidi s chronickým respiračním onemocněním, aby se zapojili do řízení své léčby a vytvořili si tak vzájemně prospěšné vztahy s každým klíčovým hráčem zapojeným do procesu jejich léčby.
Reference
- Poureslami I, et al. Respir Res 2022;23:361
- Oruche UM, et al. J Psychosoc Nurs Ment Health Serv 2020;58:2–4
- NHS Digital Service Manual 2020. Available at: https://service-manual.nhs.uk/content/health-literacy [last accessed April 2023]
- van der Heide I, et al. Health Lit Res Pract 2021;5:e179–e193
- Gursul D. Nursing Times 2022 [online]; 118;12. Available at: https://cdn.ps.emap.com/wp-content/uploads/sites/3/2022/11/221109-Health-information-are-you-getting-your-message-across.pdf [last accessed April 2023]
- Public Health England. Making Every Contact Count (MECC): Consensus statement 2016. Available at: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/769486/Making_Every_Contact_Count_Consensus_Statement.pdf [last accessed April 2023]
- DeGroff D. HIT Consultant 2022. Available at: https://hitconsultant.net/2022/09/29/bridge-the-health-literacy-gap/ [last accessed April 2023]