Cookies

Tento web je provozovaný MEDICAL TRIBUNE CZ, s.r.o., a potřebuje pro přizpůsobení obsahu a analýzu návštěvnosti váš souhlas. Souhlas vyjádříte kliknutím na tlačidlo "OK". Více informací
Svůj souhlas můžete odmítnout zde.

Právní aktuality

Blíží se novinky v oblasti reklamy na léčiva a zdravotnické prostředky?

18. 2. 2025 - KMVS, advokátní kancelář, s.r.o.

Reklama na léčivé přípravky a zdravotnické prostředky se možná v roce 2025 dočká významných změn, které by mohla přinést připravovaná novela zákona o regulaci reklamy. Ta si klade za cíl nejen odstranit zbytečné administrativní překážky v této oblasti, ale zároveň se zaměřuje i na posílení ochrany pacientů a na zajištění jejich lepší informovanosti o dostupné zdravotní péči.

Poměrně důležitou změnou je paradoxně rozšíření výjimek, na které se pravidla stanovená zákonem o regulaci reklamy nevztahují. Mezi ně by totiž za určitých podmínek nově mohly patřit kupříkladu i pobídkové programy zdravotních pojišťoven nebo programy zaměřené výlučně na vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků oprávněných zacházet s léčivými přípravky v rozsahu jejich odborné způsobilosti, jelikož tyto programy by nebyly považovány za reklamu. Podle Ministerstva zdravotnictví totiž aktuální právní úprava „komplikuje informování všeobecných sester a dalších nelékařských zdravotnických pracovníků, v jejichž odpovědnosti je zacházení s léčivými přípravky (tj. zejména jejich podávání, úprava, uchovávání) o léčivých přípravcích vázaných na lékařský předpis“, protože tyto osoby „jsou bez ohledu na svou erudici a profesní povinnosti z pohledu tohoto zákona v pozici široké veřejnosti“.

Ve vztahu k léčivým přípravkům novela jasně stanoví, že za reklamu se považují i soutěže, loterie a spotřebitelské testy zaměřené na tyto produkty. Důvodem této změny má být skutečnost, že „tyto aktivity přímo způsobují, že si občan zakoupí ve vidině výhry, často atraktivní, větší množství léčivých přípravků, které neužije a nakonec vyhodí, nebo je užívá nadměrně“, a tudíž „taková činnost vede k neracionálnímu užívání léčivých přípravků a k plýtvání s nimi, navíc nadměrným používáním léčivých přípravků v některých případech může dojít i k poškození lidského zdraví“. Novela taktéž stanoví podmínky provádění reklamy na léčivé přípravky prostřednictvím edukačních programů pro pacienty, jejichž cílem je zlepšení informovanosti pacientů či osob o ně pečujících. Tyto programy však budou moci pořádat výhradně poskytovatelé zdravotních služeb, odborné společnosti či případně pacientské organizace.

Další významnou změnou by mohlo být rozšíření okruhu odborníků, kteří mohou přijímat reklamní informace o zdravotnických prostředcích. Nově by do této skupiny měli patřit nejen lékaři, ale také například dentální hygienistky, zdravotní sestry s rozšířenou kompetencí či odborní pracovníci v laboratořích. Cílem je zajistit lepší informovanost mezi specialisty a zefektivnit jejich práci při poskytování zdravotní péče bez nedůvodných omezení. Novela ruší dosavadní úplný zákaz reklamy na zdravotnické prostředky, které jsou vydávány pouze na poukaz či žádanku, vůči široké veřejnosti. Veřejnost tak se bude moci prostřednictvím omezených informačních kanálů lépe seznámit s dostupnými léčebnými možnostmi, aniž by docházelo k ohrožení bezpečnosti pacientů nebo nepřiměřenému komerčnímu ovlivňování.

Novinky se v neposlední řadě týkají také pravidel pohostinnosti při odborných a vědeckých akcích. Novela jasně vymezuje, že v případě „on-line“ setkání, která se rozšířila především v průběhu několika málo uplynulých let, bude přípustné v rámci pohostinnosti poskytnout pouze úhradu účastnického poplatku.

zpět