Právní aktuality
Regulace počtu lékáren jako řešení jejich nedostatku v malých obcích?
28. 5. 2025 - KMVS, advokátní kancelář, s.r.o.Možná jste již zaznamenali novelu zákona o zdravotních službách, která v současné chvíli čeká v Poslanecké sněmovně na třetí čtení. K novele byla načtena řada pozměňovacích návrhů, přičemž jedním z nich je i pozměňovací návrh poslance Jana Kuchaře (STAN), kterým by v případě jeho přijetí došlo k regulaci počtu lékáren v obcích. Jedná se o efektivní opatření proti nedostatku lékáren v méně osídlených oblastech a řetězcovým lékárnám? Anebo návrh přinese další zbytečnou byrokracii?
Podle návrhu by lékárna mohla nově vzniknout pouze v obci, v níž dosud není žádná lékárna zřízena, anebo v obci, kde po zřízení nové lékárny bude na prvních 5.000 obyvatel obce a na každých dalších započatých 3.000 obyvatel obce připadat vždy nejvýše jedna lékárna na území v obce. Mezi vchody pro pacienty jednotlivých lékáren pak musí být vzdálenost nejméně 400 m vzdušnou čarou. V praxi by to znamenalo, že v obcích s více než 5.000 obyvatel by mohly být maximálně dvě lékárny, v obcích s více než 8.000 obyvatel maximálně tři lékárny a tak dále, to vše za dodržení minimální vzdálenosti jejich vchodů. Podle poslance Kuchaře a potažmo i České lékárnické komory se jedná o řešení, které odpovídá úpravě v jiných evropských státech a které povede k motivaci mladých farmaceutů k založení vlastní lékárny namísto zaměstnání v některé z „velkých“ řetězcových lékáren.
Reakce na pozměňovací návrh na sebe nenechaly dlouho čekat. Asociace provozovatelů lékárenských sítí je zásadně proti dané novince. Podle ní návrh nepovede ke zřizování nových lékáren v místech, kde chybí. Naopak v obci, kde bude moci být pouze jedna lékárna, by pacienti mohli být vystaveni riziku nedostatku lékárenské péče, pokud by daná lékárna musela svou činnost přerušit. Návrh nadto nebere v potaz, že některé obce jsou turistickými a lázeňskými centry, u nichž kritérium počtu obyvatel v těchto místech nedává smysl. Dále je potřeba počítat s možnou reakcí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který v minulosti podobný návrh označil jako protisoutěžní. V rámci svého tehdejšího stanoviska argumentoval možným omezením dostupnosti služeb, snížením kvality lékárenské péče a potenciálním rozporem s principy soutěžního práva a práva Evropské unie. I s ohledem na tyto reakce lze předpokládat, že debata nad návrhem poslance Kuchaře bude ještě zajímavá. Mohlo by k ní dojít již na další schůzi Poslanecké sněmovny, která bude probíhat od 27. května 2025.